
Kunskapsbrev bidrar till stärkta patienter och ökad delaktighet i vården
23 juni, 2022
Kunskap stärker och ger förutsättningar för personer som lever med en diagnos att både kräva och öka delaktighet i sin egen vård och behandling. Möjligheten för patienter och anhöriga att få insikt i exempelvis nya behandlingsmöjligheter, vilka rättigheter man har eller vad man kan göra själv för att leva ett så bra liv som möjligt kräver orken och styrkan att söka informationen själv.
Många patienter och närstående upplever att de inte får tillräckligt med information om sjukdomen, behandlingen eller de skyldigheter som vården faktiskt har enligt patientlagen. Det visar flera enkätundersökningar som Netdoktor gjort bland flera olika patientgrupper.
Ofta måste patienten och de närstående söka efter informationen själva på nätet. Det kan i sin tur resultera i att patienten och de närstående går miste om viktig och användbar information som skulle kunna förbättra livskvaliteten och öka inflytandet på den egna sjukdomssituationen.
– Det är ju svårt att söka efter det som man ännu inte vet att man skulle behöva veta, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor.
– Vi vill istället att informationen ska komma direkt till patienten och de närstående, genom ett patientanpassat och användbart kunskapsbrev inom en specifik diagnos. Över tid kan vi på så sätt höja kunskapsnivån inom patientgruppen samt underlätta vardagen för såväl patienter som anhöriga, säger Besima Aho.
Kunskapsbreven skrivs av oberoende journalister som med hjälp av undersökningar hos patientgruppen kartlägger vilka behov och kunskapsluckor som finns. Mejlet går ut en gång i månaden och som prenumerant har man även möjlighet att ställa frågor om sin sjukdom till en läkare som arbetar inom området.
– Frågespalten är ett mycket uppskattat inslag i kunskapsbreven. Det har vi märkt genom alla de frågor som kommer in, men också genom att frågespalten och kunskapsbrevet diskuterats i Facebook-grupper där patienter befinner sig, säger Besima Aho.
I förberedelserna för varje kunskapsbrev sätter Netdoktors redaktion upp en plan och teman som ska avhandlas i utskicken. Temat genomsyrar sedan de artiklar som är med i brevet.
Exempel på teman är:
- Stöd och hjälp för dig som patient och närstående – inom och utanför vården
- Läkemedel, behandling och uppföljning
- Nya behandlingar och det senaste på forskningshorisonten
- Att delta i läkemedelsstudier och forskning - hur funkar det?
Vill du veta mer - kontakta Besima Aho för mer info, besima.aho@netdoktor.se , 070 293 12 10
Samarbete med Specialistföreningar
Bonnier Healthcare Sweden arbetar för att kunskapssäkra vården. I varje enskilt möte med vården ska patienten känna sig trygg i att den personal man träffar har tillgång till aktuell och evidensbaserad [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik och lägger grunden för en [...]
Medibas – kunskapsstödet för primärvårdsläkare växer
Drygt 80 procent av alla primärvårdsläkare i Sverige har tillgång till kunskapsstödet Medibas. Nyligen tecknade Region Skåne och Region Kalmar avtal vilket adderar nästan 4000 nya användare till kunskapsstödet. Teamet bakom [...]
Uppdaterad upphandlingsdata i ett modernt gränssnitt
– Våra kunder uppskattar hur enkelt det är att använda Monitend, säger Lisa Axelsson, Portfolio Manager, Bonnier Pharma Insights. Monitend synkroniserar ett flertal datakällor för att göra insamlingen och presentationen av [...]
Digitala GxP utbildningar ger organisationen ökad flexibilitet
De digitala GxP- utbildningarna är framtagna som grund- och repetitionsutbildningar inom Good Clinical Practice (GCP) och Good Distribution Practice (GDP). GDP-utbildningen vänder sig till personer inom läkemedelsföretag med ansvar för förvaring [...]
Så effektiviseras marknadsinsatserna
Vem förskriver läkemedel och i vilken region sker förskrivningen? Med det webbaserade analysverktyget Drugstats går det att följa förskrivningsutvecklingen över tid. Drugstats ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som [...]
Utvärderar marknaden inför lansering
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering. Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se har sedan starten för över [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För att uppnå en god bröstcancervård [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i sin egen patientjournal och därmed [...]
Samarbete med Specialistföreningar
Bonnier Healthcare Sweden arbetar för att kunskapssäkra vården. I varje enskilt möte med vården ska patienten känna sig trygg i att den personal man träffar har [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik [...]
Medibas – kunskapsstödet för primärvårdsläkare växer
Drygt 80 procent av alla primärvårdsläkare i Sverige har tillgång till kunskapsstödet Medibas. Nyligen tecknade Region Skåne och Region Kalmar avtal vilket adderar nästan 4000 nya [...]
Uppdaterad upphandlingsdata i ett modernt gränssnitt
– Våra kunder uppskattar hur enkelt det är att använda Monitend, säger Lisa Axelsson, Portfolio Manager, Bonnier Pharma Insights. Monitend synkroniserar ett flertal datakällor för att [...]
Digitala GxP utbildningar ger organisationen ökad flexibilitet
De digitala GxP- utbildningarna är framtagna som grund- och repetitionsutbildningar inom Good Clinical Practice (GCP) och Good Distribution Practice (GDP). GDP-utbildningen vänder sig till personer inom [...]
Så effektiviseras marknadsinsatserna
Vem förskriver läkemedel och i vilken region sker förskrivningen? Med det webbaserade analysverktyget Drugstats går det att följa förskrivningsutvecklingen över tid. Drugstats ger ingående och lättöverskådlig [...]
Utvärderar marknaden inför lansering
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering. Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i [...]