Framgångsfaktorer för native-annonsering på Netdoktor
Med rätt innehåll i rätt kontext är native-annonsering ett effektivt och beprövat verktyg för att öka kännedom, attityd och köpintention. På Netdoktor exponeras er native-artikel inom precis det diagnosområde där besökaren just i stunden söker hjälp och information.
- Med hjälp av vårt erfarna team av redaktörer, marknadsförare och analytiker hjälper Netdoktor er att ta fram, sökoptimera och exponera er native på bästa sätt mot just er målgrupp.
- Innehållet presenteras både i puffar och internlänkar i relevant miljö i anslutning till redaktionella artiklar på Netdoktor, som varje månad besöks av en halv miljon unika besökare.
- Er native exponeras även i e-postutskick till över 15 000 engagerade prenumeranter.
Kontinuerlig optimering och gedigen uppföljning med datainsikter
- Vi följer kontinuerligt upp på resultat och ger förslag på optimeringar utifrån analysen.
- Ni som annonsör får under kampanjens gång en gedigen uppföljning med data och insikter kring målgruppens beteende, sidvisningar, klickfrekvenser, engagemang, lästid, trafikkällor, antal visningar av puffar, osv.
Vår erfarenhet bidrar till bra resultat
Vi har dokumenterat hög uppmärksamhetsfaktor och högt engagemang på våra annonsörers native-annonsering.
Hög uppmärksamhetsfaktor
5-10 ggr fler klickar på en nativepuff än på en traditionell banner på Netdoktor.
Skapar högt engagemang
Netdoktors besökare stannar kvar och läser innehållet i en native-artikel i genomsnitt drygt 2 minuter. Vissa gånger upp till 5 minuter.
9,56% klickar in till annonsörens webbplats
I snitt har 9,56% av de som sett en native-artikel på Netdoktor de senaste 3 åren klickat sig vidare till annonsörens webbplats för att få veta mer eller genomföra köp.
Optimerad exponering och effektiv layout i e-postutskick har gett 56% högre genomklickning
Native-artiklar exponeras med puffar i Netdoktors e-postutskick till drygt 15 000 engagerade prenumeranter. Utformningen av puffarna skräddarsys och optimeras för maximal synlighet, samtidigt som vi under kampanjen hjälper till att optimera text, bild och CTA. Insatserna gör att 56% fler klickar på native-puffar än på en genomsnittlig redaktionell puff.
*statistiken ovan baseras på data från alla native-annonser som varit publicerade på Netdoktor mellan 2021-2024.
Native VS bannerannonsering
Skillnaderna mellan native- och bannerannonsering ligger främst i deras utseende, placering och integrering med det omgivande innehållet.
Native-annonser smälter naturligt in med plattformens innehåll, anpassar sig till dess typsnitt och färger. Genom native-annonsering kan du skapa ett djupare och mer värdefullt innehåll som attraherar besökare och stärker din trovärdighet.
Bannerannonser är separata grafiska element som vanligtvis visas ovanför, nedanför eller vid sidan om det huvudsakliga innehållet på en webbsida, och de tenderar att sticka ut mer från det omgivande innehållet. Med banners arbetar man ofta med korta och direkt budskap för att fånga användarens uppmärksamhet på ett effektivt sätt.
Oavsett vilket du använder hos oss kommer din information att riktas mot relevanta målgrupper.
Fördelar med native-annonsering:
Källor: Online Media Daily, The B2B Marketing Mentor, IPG Media Lab, Sharethrough, AYTM, MDG Advertising.
Vill du veta mer om native-annonsering generellt, eller kanske mer detaljerat om Netdoktors erbjudande? Tveka inte att höra av dig till mig!
Vänliga hälsningar,
Sanna Wessman
Account Manager
sanna.wessman@netdoktor.se
073-770 66 62
Anmälan till progresstest 2024
Progresstestet erbjuder en återkommande uppföljning av ST-läkarens utveckling gällande teoretisk kunskap. Genom testet kan du få hjälp med att följa utvecklingen inom din specialistkunskap och få besked om dina styrkor och [...]
Biosimilarer – vad vet egentligen förskrivarna?
Vilka insikter, kunskaper och erfarenheter har förskrivarna om biosimilarer? Torsdagen den 23 maj bjuder Bonnier Healthcare in till ett event om just detta. Vi kommer att belysa ämnet biosimilarer med utgångspunkt [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? Insikter från 20 års data: [...]
“Hur mycket tjänar vi på sjukhusportföljen?”
Som ansvarig för upphandlingar ställs du ofta inför frågan kring sjukhusportföljens lönsamhet. Monitend hjälper dig att snabbt och enkelt redovisa svaret. Monitend ger dig snabbt en överblicksbild över hela sjukhusmarknaden och [...]
Kunskapstest för ST i onkologi!
I vår genomför Svensk Onkologisk Förening för andra året i rad ett progressionstest tillsammans med Bonnier Healthcare Sweden. Målgrupp är landets drygt 50 ST-läkare inom onkologi. Syftet är att ge den [...]
Medibas Anna Nager leder skandinavisk tidskrift
Medibas chefredaktör Anna Nager har fått uppdraget att leda Scandinavian Journal of Primary Health Care (SJPHC), en vetenskaplig tidskrift vars huvuduppdrag är att publicera refereegranskade vetenskapliga originalartiklar inom allmänmedicin. Tidskriften ligger [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som genomsyrar Netdoktors arbete – nämligen [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik och lägger grunden för en [...]
Pharma Monitor Express – Nu i uppdaterad version
Färre steg fram till analys – nya funktioner i Pharma Monitor Express gör verktyget tillgängligt för fler inom organisationen. – Vi ville korta ned tiden det tar att få fram informationen. [...]
Digital GCP Utbildning – “Nu höjer vi såväl utbildningens pedagogik som kvalitet”
Utbildningen får en ny kursstruktur med tydligare koppling till Helsingforsdeklarationen, samt en ny utbildningsdel inom säkerhetsuppföljning av läkemedel (pharmacovigilance). – Vi är alltid transparenta och lyssnar på marknadens efterfrågan! Med den nya [...]
Anmälan till progresstest 2024
Progresstestet erbjuder en återkommande uppföljning av ST-läkarens utveckling gällande teoretisk kunskap. Genom testet kan du få hjälp med att följa utvecklingen inom din specialistkunskap och få [...]
Biosimilarer – vad vet egentligen förskrivarna?
Vilka insikter, kunskaper och erfarenheter har förskrivarna om biosimilarer? Torsdagen den 23 maj bjuder Bonnier Healthcare in till ett event om just detta. Vi kommer att [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? [...]
“Hur mycket tjänar vi på sjukhusportföljen?”
Som ansvarig för upphandlingar ställs du ofta inför frågan kring sjukhusportföljens lönsamhet. Monitend hjälper dig att snabbt och enkelt redovisa svaret. Monitend ger dig snabbt en [...]
Kunskapstest för ST i onkologi!
I vår genomför Svensk Onkologisk Förening för andra året i rad ett progressionstest tillsammans med Bonnier Healthcare Sweden. Målgrupp är landets drygt 50 ST-läkare inom onkologi. [...]
Medibas Anna Nager leder skandinavisk tidskrift
Medibas chefredaktör Anna Nager har fått uppdraget att leda Scandinavian Journal of Primary Health Care (SJPHC), en vetenskaplig tidskrift vars huvuduppdrag är att publicera refereegranskade vetenskapliga [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik [...]
Pharma Monitor Express – Nu i uppdaterad version
Färre steg fram till analys – nya funktioner i Pharma Monitor Express gör verktyget tillgängligt för fler inom organisationen. – Vi ville korta ned tiden det [...]
Digital GCP Utbildning – “Nu höjer vi såväl utbildningens pedagogik som kvalitet”
Utbildningen får en ny kursstruktur med tydligare koppling till Helsingforsdeklarationen, samt en ny utbildningsdel inom säkerhetsuppföljning av läkemedel (pharmacovigilance). – Vi är alltid transparenta och lyssnar på [...]