Nå din patientgrupp via engagerande kunskapsbrev
Kunskap stärker och ger förutsättningar för patienter att både kräva och öka sin delaktighet samt påverka sin egen vård och behandling. Men att själv söka information kräver ork och styrka som kroniker sällan har.
Netdoktors uppskattade kunskapsbrevskampanjer fyller här en viktig funktion, och där har du chans att synas och nå ut direkt till just din patientgrupp.
Med dedikerade kunskapsbrev, vars syfte är att över tid höja kunskapsnivån inom patientgruppen, underlättar vi för såväl patienter som anhöriga. Här får man på ett enkelt sätt betydelsefull information om exempelvis nya behandlingsmöjligheter, vilka rättigheter man har eller vad man kan göra själv för att leva ett så bra liv som möjligt.
Kunskapsbreven har visat sig skapa stort engagemang. Den nya kunskapen skapar trygghet och används ofta i patienternas vidare kontakt med vården.
Missa inte chansen att synas med innehåll som är högst relevant och efterfrågat av just din patientgrupp
Vi investerar stora resurser i kunskapskampanjerna och fokuserar därför på ett fåtal diagnosområden per år. Kontakta Besima Aho för att höra mer om planerna för 2024.
Ett inarbetat och optimerat upplägg
Vi har producerat kunskapsbrev inom ett flertal olika diagnosområden sedan 2021 och har arbetat fram ett optimalt upplägg när det gäller att:
- effektivt rekrytera patienter och anhöriga som prenumeranter
- optimera omfattning och frekvens i utskicken
- skapa högt engagemang hos mottagarna
- samla in, analysera och leverera insikter om målgruppen*
Se exempel på den data du kommer få tillbaka som sponsor!
* Vi levererar kontinuerligt under kampanjen uppdaterad statistik, data och insikter om kampanjen och målgruppen. Mejla Besima Aho så får du ett exempel på en tidigare kampanjs resultat med data och insikter mailat tillbaka till dig.
Kunskapskampanjerna - mycket mer än utskick
Förutom riktade utskick omfattar en kunskapsbrevskampanj även att vi bevakar diagnosområdet, tar reda på vilken kunskap patienter och anhöriga eftersöker och producerar unikt efterfrågat material.
Prenumeranterna får också möjlighet att ställa frågor till expert inom området och får även ta del av svar på frågor som medpatienter har ställt. En mycket uppskattad tjänst.
Allt vävs samman och kunskaper och insikter sprids i ett flertal kanaler, både av oss och av engagerade prenumeranter.
Skapar högt engagemang hos prenumeranterna
- Öppningsfrekvensen ligger mellan 60-89%
- Genomsnittliga lästiden på kunskapsartiklarna är över 3 minuter.
- Innehållet får en stor organisk spridning genom att mottagarna vidarebefordrar breven till andra mejlkontakter och delar innehållet i grupper i sociala medier.
- Utvärderingsenkäterna visar att kunskapsbreven ofta används i samtal med familjer, vänner och arbetskollegor.
- 50% svarar att de kommer att använda sig av de nya kunskaperna vid kommande kontakt med hälso- och sjukvården.
Några citat från prenumeranter:
”Bra att få mer kunskap och lära sig om forskning som pågår och intressanta inlägg”
“Det ger mig en trygghet att ha kunskap om min sjukdom och framtida möjliga behandlingar.”
“Att få information som man som patient inte ens skulle ha kunskap om att ställa frågan i vården ger trygghet.”
”Jag kan stötta min närstående genom att jag förstår mera hur sjukdomen påverkar denne”
Vill du vara med och stödja arbetet med kunskapsbreven?
I sponsorskapet ingår, formgivning, produktion, projektledning, unik kampanjsida, distribution, marknadsföring, detaljerad uppföljningsstatistik, analyser samt enkätresultat. Fyll i formuläret så kontaktar Besima Aho dig, eller ring direkt på 070 29 31 210.
Anmälan till progresstest 2024
Progresstestet erbjuder en återkommande uppföljning av ST-läkarens utveckling gällande teoretisk kunskap. Genom testet kan du få hjälp med att följa utvecklingen inom din specialistkunskap och få besked om dina styrkor och [...]
Biosimilarer – vad vet egentligen förskrivarna?
Vilka insikter, kunskaper och erfarenheter har förskrivarna om biosimilarer? Torsdagen den 23 maj bjuder Bonnier Healthcare in till ett event om just detta. Vi kommer att belysa ämnet biosimilarer med utgångspunkt [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? Insikter från 20 års data: [...]
“Hur mycket tjänar vi på sjukhusportföljen?”
Som ansvarig för upphandlingar ställs du ofta inför frågan kring sjukhusportföljens lönsamhet. Monitend hjälper dig att snabbt och enkelt redovisa svaret. Monitend ger dig snabbt en överblicksbild över hela sjukhusmarknaden och [...]
Kunskapstest för ST i onkologi!
I vår genomför Svensk Onkologisk Förening för andra året i rad ett progressionstest tillsammans med Bonnier Healthcare Sweden. Målgrupp är landets drygt 50 ST-läkare inom onkologi. Syftet är att ge den [...]
Medibas Anna Nager leder skandinavisk tidskrift
Medibas chefredaktör Anna Nager har fått uppdraget att leda Scandinavian Journal of Primary Health Care (SJPHC), en vetenskaplig tidskrift vars huvuduppdrag är att publicera refereegranskade vetenskapliga originalartiklar inom allmänmedicin. Tidskriften ligger [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som genomsyrar Netdoktors arbete – nämligen [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik och lägger grunden för en [...]
Pharma Monitor Express – Nu i uppdaterad version
Färre steg fram till analys – nya funktioner i Pharma Monitor Express gör verktyget tillgängligt för fler inom organisationen. – Vi ville korta ned tiden det tar att få fram informationen. [...]
Digital GCP Utbildning – “Nu höjer vi såväl utbildningens pedagogik som kvalitet”
Utbildningen får en ny kursstruktur med tydligare koppling till Helsingforsdeklarationen, samt en ny utbildningsdel inom säkerhetsuppföljning av läkemedel (pharmacovigilance). – Vi är alltid transparenta och lyssnar på marknadens efterfrågan! Med den nya [...]
Anmälan till progresstest 2024
Progresstestet erbjuder en återkommande uppföljning av ST-läkarens utveckling gällande teoretisk kunskap. Genom testet kan du få hjälp med att följa utvecklingen inom din specialistkunskap och få [...]
Biosimilarer – vad vet egentligen förskrivarna?
Vilka insikter, kunskaper och erfarenheter har förskrivarna om biosimilarer? Torsdagen den 23 maj bjuder Bonnier Healthcare in till ett event om just detta. Vi kommer att [...]
Precision i marknadsföringen – rätt budskap till rätt målgrupp
Planerar du dina aktiviteter inför 2024? Netdoktor har den perfekta lösningen för att du ska kunna nå din målgrupp vid rätt tidpunkt. Varför bör du välja Netdoktor? [...]
“Hur mycket tjänar vi på sjukhusportföljen?”
Som ansvarig för upphandlingar ställs du ofta inför frågan kring sjukhusportföljens lönsamhet. Monitend hjälper dig att snabbt och enkelt redovisa svaret. Monitend ger dig snabbt en [...]
Kunskapstest för ST i onkologi!
I vår genomför Svensk Onkologisk Förening för andra året i rad ett progressionstest tillsammans med Bonnier Healthcare Sweden. Målgrupp är landets drygt 50 ST-läkare inom onkologi. [...]
Medibas Anna Nager leder skandinavisk tidskrift
Medibas chefredaktör Anna Nager har fått uppdraget att leda Scandinavian Journal of Primary Health Care (SJPHC), en vetenskaplig tidskrift vars huvuduppdrag är att publicera refereegranskade vetenskapliga [...]
Så bidrar Netdoktor till upplysta och stärkta patienter
Genom en ny satsning får patienter inom olika diagnosområden skräddarsytt material en gång i månaden, i så kallade kunskapsbrev. Satsningen är en del av det som [...]
Vill du få en tydligare marknadsöverblick?
En effektiv analys – med Pharma Monitor Express kan läkemedelsbolag enkelt både överblicka och noggrant studera marknaden. Pharma Monitor Express är ett affärsoptimerande analysverktyg som visualiserar försäljningsstatistik [...]
Pharma Monitor Express – Nu i uppdaterad version
Färre steg fram till analys – nya funktioner i Pharma Monitor Express gör verktyget tillgängligt för fler inom organisationen. – Vi ville korta ned tiden det [...]
Digital GCP Utbildning – “Nu höjer vi såväl utbildningens pedagogik som kvalitet”
Utbildningen får en ny kursstruktur med tydligare koppling till Helsingforsdeklarationen, samt en ny utbildningsdel inom säkerhetsuppföljning av läkemedel (pharmacovigilance). – Vi är alltid transparenta och lyssnar på [...]