
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
18 november, 2021
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i sin egen patientjournal och därmed ökad delaktighet i sin egen vård och behandling.
– Vi har länge sett ett behov av den här typen av tjänst. Just frågor kring provsvar och undersökningssvar är väldigt vanliga i våra kommentarsfält och i vår “Fråga Doktorn” tjänst. Som ett ytterligare led i vårt arbete med att stärka patienter och hjälpa dem ta ett större ansvar för sin egen hälsa är vi övertygade om att Journalhjälpen kommer vara en betydelsefull tjänst, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare för Netdoktor, en del av Bonnier Healthcare.
Stärkt möjlighet att aktivt delta i sin vård
Tillgången till den egna journalen på nätet ska bidra till en mer aktiv och delaktig vård. Men för att som patient kunna ta en aktivare roll bygger det också på att man förstår innehållet i sin journal.
– Det är inte alltid alldeles enkelt. Därför har vi inom ramen för Netdoktor Aktiv patient tagit fram Journalhjälpen som kort och gott hjälper patienter att förstå vad som faktiskt står i journalen. Vi kan till exempel berätta vad olika prover mäter samt förklara förkortningar och andra facktermer som gemene man kanske inte känner till. Därmed kan Journalhjälpen göra så att man förstår mer om sin sjukdom eller om den utredning som gjorts så att man sedan kan ha ett bättre samtal och få ut mer vid mötet med sin behandlande läkare, säger Anna Nager, docent och specialist i allmänmedicin och chef för den medicinska redaktionen på Bonnier Healthcare, där Netdoktor Aktiv patient ingår.
Läs mer om Journalhjälpen i Aktiv patient »
Om Aktiv patient
Aktiv patient är en kostnadsfri tjänst från Netdoktor, som allt sedan starten 1998 arbetat för att förbättra folkhälsan och minska kunskapsklyftan mellan vårdpersonal och patient. I Aktiv patient får människor som lever med kroniska sjukdomar en möjlighet att öka sin kunskap om behandlingar och rättigheter, dela sina tankar med andra i samma situation i forum, ställa frågor till kunniga specialister samt bidra med sina erfarenheter och därigenom göra en viktig insats för framtida vård och behandlingar.
För frågor eller annan information kontakta:
Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare, e-post: besima.aho@bonnierhealthcare.se, telefonnummer: 070 293 12 10
Digitala GxP utbildningar ger organisationen ökad flexibilitet
De digitala GxP- utbildningarna är framtagna som grund- och repetitionsutbildningar inom Good Clinical Practice (GCP) och Good Distribution Practice (GDP). GDP-utbildningen vänder sig till personer inom läkemedelsföretag med ansvar för förvaring [...]
Så effektiviseras marknadsinsatserna
Vem förskriver läkemedel och i vilken region sker förskrivningen? Med det webbaserade analysverktyget Drugstats går det att följa förskrivningsutvecklingen över tid. Drugstats ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som [...]
Utvärderar marknaden inför lansering
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering. Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig information om vilka läkemedel som [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se har sedan starten för över [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För att uppnå en god bröstcancervård [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i sin egen patientjournal och därmed [...]
“Sätter agendan för samtalet” – Kanaler för både patient och profession i Skandinavien
Effektiv marknadsföring för hela Skandinavien. Att annonsera i Bonnier Healthcare Groups kanaler ger läkemedelsbolagen flera fördelar. Med väletablerade mediekanaler på samtliga skandinaviska marknader kan Bonnier Healthcare Group erbjuda sina kunder effektiv [...]
Ökad kunskap om nya läkemedel och behandlingar
Kunskapshöjande och framtagna i samarbete med oberoende ämnesexperter – Bonnier Healthcare är idag en ledande leverantör av kvalitativa digitala utbildningar för både patienter och personal inom hälso- och sjukvården. Bonnier Healthcares [...]
Snabb marknadsanalys när du behöver det
Monitend hjälper dig att fastställa nya marknadsmöjligheter på sjukhusmarknaden. Med Monitends marknadsanalys kan du snabbt svara på frågan hur intressant en specifik produktmarknad är. I tre enkla steg hjälper verktyget dig [...]
Nu kan man anmäla sig till progresstestet 2021
Nu öppnar vi anmälan för progresstestet 2021 för läkare som vill pröva sina medicinska kunskaper. Testet är som förra året kostnadsfritt, så passa på att göra det nu. Förra året genomförde [...]
Digitala GxP utbildningar ger organisationen ökad flexibilitet
De digitala GxP- utbildningarna är framtagna som grund- och repetitionsutbildningar inom Good Clinical Practice (GCP) och Good Distribution Practice (GDP). GDP-utbildningen vänder sig till personer inom [...]
Så effektiviseras marknadsinsatserna
Vem förskriver läkemedel och i vilken region sker förskrivningen? Med det webbaserade analysverktyget Drugstats går det att följa förskrivningsutvecklingen över tid. Drugstats ger ingående och lättöverskådlig [...]
Utvärderar marknaden inför lansering
Stora möjligheter eller en mättad marknad. Analysverktyget Drugstats ger möjlighet att utvärdera marknadens förutsättningar före lansering. Drugstats är ett webbaserat verktyg som ger ingående och lättöverskådlig [...]
Svårt att nå din patientgrupp? Vi kan hjälpa dig
“Stora men även små, riktigt små, patientgrupper nås av Netdoktor genom våra registrerade och återkommande användare”, säger Besima Aho, publisher och ansvarig utgivare på Netdoktor. Netdoktor.se [...]
Patientversion av nationella vårdprogrammet bröstcancer
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. För de kvinnor i Sverige som lever med bröstcancer är effektiv och jämlik vård livsviktigt och avgörande. – För [...]
Journalhjälpen – ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå journaltext
Den nya tjänsten, Journalhjälpen, ska hjälpa patienter att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. Genom Journalhjälpen i Netdoktor Aktiv patient får patienter möjligheten att förstå innehållet i [...]
“Sätter agendan för samtalet” – Kanaler för både patient och profession i Skandinavien
Effektiv marknadsföring för hela Skandinavien. Att annonsera i Bonnier Healthcare Groups kanaler ger läkemedelsbolagen flera fördelar. Med väletablerade mediekanaler på samtliga skandinaviska marknader kan Bonnier Healthcare [...]
Ökad kunskap om nya läkemedel och behandlingar
Kunskapshöjande och framtagna i samarbete med oberoende ämnesexperter – Bonnier Healthcare är idag en ledande leverantör av kvalitativa digitala utbildningar för både patienter och personal inom [...]
Snabb marknadsanalys när du behöver det
Monitend hjälper dig att fastställa nya marknadsmöjligheter på sjukhusmarknaden. Med Monitends marknadsanalys kan du snabbt svara på frågan hur intressant en specifik produktmarknad är. I tre [...]
Nu kan man anmäla sig till progresstestet 2021
Nu öppnar vi anmälan för progresstestet 2021 för läkare som vill pröva sina medicinska kunskaper. Testet är som förra året kostnadsfritt, så passa på att göra [...]